10. Lwknd Gedragsregels en aandachtspunten tijdens de fietstochten

1. Als routecommissarissen fungeren Maurice van de Laar, Tom Francot, Arjan van Engeland, Minus Limpens en Jack Verreussel. Meerdere mensen hebben de routes in hun GPS-navigatie geprogrammeerd.

2. Het Mettendorf-weekend is een toertocht, ook bij het sportieve programma!! Een ieder wordt verzocht tijdens de routes het fietstempo aan te passen en eventuele aanwijzingen en verzoeken van de routecommissarissen op te volgen.

3. De deelnemers die als laatsten fietsen kijken regelmatig om of de volgwagen nog steeds volgt. Indien dit niet het geval is: onmiddellijk de routecommissarissen waarschuwen.

4. De noodgevallen-nummers in Duitsland zijn 110 (politie) en 112 (brandweer). Vreemd genoeg, in Duitsland bel je de brandweer als je een medisch noodgeval hebt. De brandweer zal je een paar vragen stellen, waar ben je? Wat is er gebeurd? Daarna geven ze jouw informatie door aan het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

5. Zorg tijdens de fietsroutes dat je ergens in je bescheiden (beurs/wielerkleding) de gegevens van het hotel (adres + telefoonnummer) hebt, plus je persoonlijke gegevens. In het verleden is gebleken dat deze gegevens heel belangrijk zijn.
Hotelgegevens vind je in hoofdstuk 4, en noteer de telefoonnummers van de routecommissi.
Wij adviseren iedereen een gsm-toestel mee te nemen!

6. Mocht je om welke reden dan ook de groep kwijtraken, blijf dan in ieder geval ergens op een punt op de route wachten. Ga niet zelf de route zoeken; wacht liever tot de volgwagen en/of mensen van de routecommissie terug komen. Probeer de volgwagen te bellen. In 99% van de gevallen word je zo weer opgepikt.

7. De afdalingen zijn gevaarlijk: onbekend, steil, onoverzichtelijk, over smalle wegen, vaak niet voorzien van witte markeringsstrepen, mogelijk losse asfalt en split, gaten. Let vooral op bochten!!

Ons advies tijdens afdalingen luidt daarom:
– houd afstand
– haal niet in
– rem tijdig
– geef tijdig waarschuwingen voor scherpe bochten, naderend en achteropkomend verkeer en andere onverwachte zaken.

8. Tijdens beklimmingen geldt ons advies om zoveel mogelijk gezamenlijk omhoog te rijden. In geval dat niet gebeurt geldt de verplichting nog steeds om boven aan het einde van de beklimming te stoppen, dus STOPPEN en niet langzaam doorrijden!
– er wordt gewacht op de allerlaatste wielrijder
– aan hem/haar wordt de kans geboden om op zijn gemak op adem te komen
– er wordt pas verder gereden als de laatst aangekomen wielrijder dit aangeeft en tevens de volgwagen ook is gearriveerd.
Ook na afdalingen dient beneden te worden gewacht totdat de gehele groep, inclusief de volgwagen, compleet is.